- Nederlandstalige school en Nederlands is in eerste instantie de voer- en instructietaal
- De thuistaal is de identiteit van de kinderen en kan dus niet genegeerd worden ( door ze te verbieden of te bestraffen)
- Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de thuistaal veel minder impact heeft op de schoolse prestaties dan andere socio-economische factoren
- Zo is kansarmoede en laag geschoolde ouders meer bepalend.
- De resultaten van onze leerlingen zijn goed na afloop van het basisonderwijs.
- Ouders worden steeds gestimuleerd voor het gebruik van een taalrijke thuistaal
- Maar : keuze voor NL onderwijs vraagt ook engagement
- Begroetingen in het Nederlands
- Korte gesprekjes : poging doen , wil tonen.
- Voorbeeldfuncties ouder ten opzichte van het kind
- Inhoud primeert dus indien nodig in een andere taal of met tolk( onbekende andere taal)
- NL op school alleen is vaak onvoldoende, ook buiten de school dingen doen in Nederlandstalige context ( tv, bib, activiteiten buiten school) . We stimuleren ouders hierin.
- In de klas spreken we Nederlands tenzij er expliciet rond de thuistalen van kinderen wordt gewerkt
- Bij de kleuters ligt dat een beetje anders gezien de jonge leeftijd en dat je kinderen onder 6 jaar dat moeilijk kan verplichten ( fysisch lukt dit nog moeilijk). Toch gebeurt alles in het Nederlands, andere taal kan tijdens vrij spel momenten maar daar wordt wel nadruk gelegd op het toch zoveel mogelijk Nederlands praten ( met wel oog voor het welbevinden en veiligheidsgevoel bij deze kinderen)
- Op de speelplaats is er een gedoogbeleid. Andere talen worden niet gestimuleerd maar ook niet bestraft (haalt weinig tot niets uit :zie onderzoek). Er wordt steeds gestimuleerd om Nederlands te praten.
- De speelplaats is een rustmoment en ook in taal leren moeten er rust momenten zijn(ook gestaafd met wetenschappelijk onderzoek). Ook hier speelt welbevinden en veilig voelen een belangrijke rol.
- Belangrijk : houding van respect bij de kinderen, het spreken van een ander taal mag niet gebruikt worden om zich af te zetten, respectloos om te gaan. Men dient ook positief te reageren op stimulerende houding van de leerkracht.
Tegen de leerkrachten wordt ook Nederlands gepraat, wie dit niet doet toont geen respect en dit heeft niets meer te maken met het aanvaarden van de thuistaal van de kinderen).
Soms wordt de taal bij opgroeiende kinderen ( zie beginnende pubers) gebruikt als manier om zich af te zetten.
- Men kan het switchen tussen verschillende talen ook als een meerwaarde zien in deze meertalige context. Sommige kinderen kunnen tot 3 of soms 4 talen.
- Het blijft belangrijk dat ouders en leerlingen inzien dat ze een respectvolle houding hebben ten opzichte van het Nederlands en dat de school een respectvolle houding heeft jegens de thuistaal van de leerlingen en hun ouders.
En ouders dienen zich bewust te zijn van het engagement als ze kiezen voor Nederlandstalige school.
- Een taalbeleid met respect voor meertaligheid eist een mentaliteitswijziging, één die bij ons op school al ver staat maar op maatschappelijk vlak nog een lange weg af te leggen heeft
- Taalbeleid is geen rigide materie, dat blijft onderhevig aan allerlei invloeden en is nooit echt af.